Fuck it. Ik ben druk met mij zelf! Ben je nu egoïstisch? 

Je bent een gevangene van je eigen overbelaste leven.  Gestrest, gespannen, wellicht zelfs lichtelijk in paniek vanwege al die verplichtingen. Het leven is te leuk en te kort om altijd stressend rond te rennen omdat je  nog zo vreselijk veel moet doen . Ik heb het nieuwe boek Don’t give a  fuck gekocht om mijzelf te verdiepen in deze methode met als doel meer tijd voor me zelf en een opgeruimd hoofd.

Nee, Nee, Nee

Zelf ben ik van mening dat je nee moet durven zeggen. Ik heb hier altijd wel problemen mee gehad voornamelijk op werk en tijdens mijn stages. Dit omdat ik zelf een lief meisje ben met een zacht karakter. Als je je zelf verzorgt en in belangrijke situaties kiest voor je eigen gezondheid en geluk dan ben je ook een leuker persoon voor anderen in je omgeving.  De schaamte en schuldgevoelens die je ervaart bij je pogingen nergens een fuck om te geven , komen uit bezorgdheid over wat andere van je beslissing vinden.Maaaaaar Op andermans gedachten heb je nul komma nul invloed. 

Stel je voor

Een situatie die de schrijfster aanhaalt is stel je zit in een vliegtuig en er gebeurt iets het eerste wat je doet is een zuurstofmasker opzetten voordat je andere helpt. Waarom denken we niet in het dagelijkse leven op deze manier?

Wat is er echt belangrijk voor mij?

Met deze methode komt het fuck budget tersprake. In mijn geval ziet dat er zo uit: ik geef wel een fuck om gezond eten, studie, sporten, bloggen, reizen, shoppen, quality time met de mensen van wie ik hou, tijd voor me zelf  en boeken lezen. Ik geef absoluut geen fuck om de mening van andere denken, kraamvisite ( ik heb niks met kinderen) , series op tv , tv-sterren. 

Tijd & Energie 

Toen ik rondliep met de gedachte om ontslag te nemen op mijn werk 1 maand geleden omdat ik vond dat ik het idee had dat er een spelletje met mij werd gespeeld en ze me eruit wilden werken had ik het best moeilijk omdat ik dit eerlijk gezegd niet verwachtte. Ik was nerveus om een gesprek aan te gaan want dacht wat heb ik verkeerd gedaan en zeker van me zelf wist dat ik niks  fout heb gedaan. Ik had een oproep baantje en was zo gemotiveerd en vond me werk altijd leuk ging altijd met plezier naar werk. Ik werd voor bijna alle diensten ingepland, soms hielp ik mee met de vracht uitladen voor 20 min voor mijn begintijd. Terwijl andere collega’s pas binnen liepen. Ik kon nog heerlijk ontbijten maar ik wilde altijd op tijd zijn. Ik durfde nooit nee te zeggen op alles wat me werd gevraagd op de werkvloer. Ik maakte me zorgen over wat andere zouden zeggen en denken.Is ze lui? Kan het haar dan niks schelen dat de rest van ons haar taken zal moeten overnemen en dus harder zal moeten werken. Ik meldde me ziek en wou rustig nadenken over wat ik eigenlijk wilde. Uit eindelijk hebben ze me contract niet verlengd waar ik best blij om was. 

Ik deed me werk met plezier: Ik houd er niet van als er geroddeld wordt achter je rug om en er in je gezicht wordt gelachen. Tenslotte als je wat te melden hebt ben ik de balie.Als mensen denken dat ik lui ben, dan is het hun probleem. 

Er werd mij altijd gevraagd of ik extra wilde werken dit vond ik altijd goed en durfde geen nee te zeggen met de gedachte straks wordt me contract niet verlengd of vinden ze me minder leuk of werk ik niet hard genoeg. 

Als nee durft te zeggen krijg jij respect die je verdient.

Nu weet ik in ieder geval dat ik makkelijkere beslissingen kan nemen. Er is hier niks moeilijks aan. Als mij nu voortaan wordt gevraagd of ik extra kan werken en ik wil niet ,iets leuks doen of iets heb ingepland met een vriendin dan durf ik nu wel zeker NEE te zeggen zonder dat ik me schuldig hoef te voelen. Je hoeft geen verklaring te geven waarom je nier kunt.Je zegt gewoon: Nee ik kan niet. Meer dan dit hoef je niet te zeggen. Dit is niet zo moeilijk toch? ik gebruik dit nu een keer per dag en dit geeft me een fijn gevoel. Zo krijg je ook respect van de andere persoon naar mij toe en wie weet gaat diegene het jou niet meer vragen. 

Al met al ben ik blij dat nu meer tijd en energie voor me zelf overhoud en lekker kan uitslapen in de ochtend, een heerlijk uitgebreid ontbijtje kan maken, mijn studie kan afmaken en leuke dingen kan ondernemen wat en wanneer ik wil.Ik weet zeker dat ik een nieuwe leukere baan zal vinden. Er gaat een deur dicht maar daarna gaat er nieuwe deur open dit is mijn motivatie.

Als je voor jezelf kiest heeft dit niks met egoïsme te maken

 Dit vind ik een leerzaam boek en heb ik snel kunnen uitlezen. Heb er veel van geleerd en herken vele situaties. Zeker een aanrader. 

Don’t Give a fuck van Sarah a knight ligt in de boekhandel voor €15,-

Geef een reactie

